יום שבת, 28 ביולי 2018

מחווה לאבי כץ

ידידי אבי כץ, מאייר קריקטורה וותיק פוטר מתפקידו בשל פירסום קריקטורה שנויה במחלוקת. הקריקטורה שמה ללעג את חברי הממשלה הנוכחית ומציגה אותם בכחזירים. הקריקטורה מתייחסת להצלחתו של חוק הלאום. אני מוכרח לציין שלא ממש שמעתי חדשות בשבועיים האחרונים והייתי משוכנע שהאיור מתייחס דווקא לחוק הפונדקאות בייחוד כאשר בקריקטורה נכתב שכל החיות הן שוות אבל חלק מהן שוות יותר. עוד משהו שהפתיע אותי בסיפור הזה הוא שאני לא זוכר הרבה מקרים בהם איש קריקטורה שיוצא נגד הימין חוטף את הדלת בפנים.

הנושא הזה הוא סבוך מאוד, כיוון שאבי התייחס לספר הידוע חוות החיות בו החזירים היו משל לעלובי החיים. אולם החזירים מופיעים בהיסטוריה גם באופן בו הנאצים הציגו את היהודים. למעשה אבי כץ אומר לנו תיראו אותנו, אנחנו באמת חזירים.

אז ראשית אני חושב שאין שום מקום לפטר יוצר קריקטורות, אולי כדאי היה לפטר את העורך של העיתון. אבל גם אותו אני חושב שלא היה מקום לפטר. המדינה הזו היא דמוקרטית וצריך לתת במה לכל קול. ואנחנו לא צריכים לפחד מקולות הקיצון כיוון שקול קיצון מעורר את הקול הקיצון מהצד השני וכך פועלת מערכת האיזונים המופלאה של הדמוקרטיה.
ובעניין החזירים, מה הבעיה איתם בדיוק, מה רק בגלל המוניטין שלהם אנחנו כל כך רגישים אליהם. אני מציע שנרגע ונחשוב מה היה קורה אילו אימצנו את החזיר והוא היה הישראלי המצוי, חמוד, חייכן, ולובש כחול לבן, אולי אפילו יום אחד היה לנו גיבור על כזה - חזיר מאנטש אמיתי...