יום שישי, 6 באוגוסט 2010

שיעור קצר בטיפוגרפיה

אחרי דיונים מעמיקים ובחינת כל האפשרויות נותרנו עם השם הזה: הצדק הארור הזה. עכשיו צריך לשלב אותו לגראפיקה של העמוד אבל מכיוון שזה שם הסדרה והוא מופיע בראש גלי יש לטפל בו טיפול טיפוגראפי מסור. הגופן הנבחר הוא הגופן אגדה של צביקה רוזנברג. הגופן מבטא שילוב של מודרניות וקלאסיות יהודית. המודרניות באה בקווים כבדים וישרים והקלאסיות מגיעה מגיעה בקימורים קלים וסריפים עדינים, ואפילו יש קריצה לעידן מלכודות הדיו מלפני חמישים שנה.
הכל טוב ויפה אולם כאשר אנו כותבים את המשפט חלק ישנן מספר בעיות. ראשית הריווח מסביב לאות ד יוצר חללים גדולים מדי בין האותיות והאות א בולטת מעל השורה ואינה מקבלת קימורים כשאר האותיות.
לא התעצלתי, פירקתי את הטקסט לצורות ותיקנתי את הריווחים ידנית. לעניין האות א הבעיה כבר יותר מורכבת, מכיוון שצריך היה כמעט לעצב את האות מחדש כדי שתדמה לשאר האותיות במשפט ותעבוד בזרימה אחת עם כולן. בחנתי גופן העונה לשם שבזי גם הוא של צביקה רוזנברג בעל מאפיינים דומים (אולם קצת פחות מודרני). והנחתי ליד האות א אות אחרת מאותו משפט אשר מתמודדת עם אותן משימות של קימור וצורה. והופ נולדה לה א חדשה.
עכשיו רק צריך להצמיד את הריווחים באותיות שסביב ה-א וזהו יש משפט רציף וזורם.

הערה: מעצבי גופנים רבים עושים לפעמים שינויים בכוונה בגופנים מסויימים כטוויסט או כסימן בידול לגופן שלהם שבהרבה פעמים דומה מאוד לגופן אחר (שלא אחת גם הוא גופן שלהם). הבעיה שלי הייתה שהטוויסט נפל לי אות אחת בלבד והיא באמצע המשפט. צביקה הוא מעצב גופנים נפלא ומקצועי וכנראה כועס עליי עכשיו על שנגעתי לו בגופן הנפלא שלו.